Er gaan geen twee dagen voorbij of Joke, een jonge gehuwde mama van 38, heeft iets online gekocht. Van gelaatsverzorging tot pampers, een afgeprijsd jurkje voor haar of eindelijk een nieuwe jeans voor hem, een zandbak voor de kinderen of een set glazen voor in de keuken. Joke is een fervente webshopper. Omdat het makkelijk is, thuis van in de zetel. En omdat ze niet graag met de auto rijdt, en al zeker niet in de drukke stad. Om nog maar te zwijgen van het parkeren. Resultaat: de kinderen van 3 en 5 komen zelfs haast niet meer in een 'echte' winkel. En als dat wel gebeurt, denkt vooral de jongste dat alles gewoon voor het meegrijpen ligt. Dat zorgt dan soms voor hilarische toestanden in die winkel, waar aan de kassa de gekste dingen in het karretje blijken te liggen.
Door de bomen het bos niet meer zien
Maar op een dag vertelt Joke aan haar man: "Pff, ik zie door de bomen het bos niet meer. Al die mails die blijven binnenkomen. De ene zegt klik hier, de andere zegt dit is de status van je levering, die dan weer een aantal keren verandert, in nog een andere e-mail moet ik de code knippen en plakken in de website van de logistieker ...".
Joke heeft soms 4 bestellingen en dus leveringen tegelijk. Omdat ze die verzamelt voor levering op een welbepaalde dag dat ze thuis is. En dan komen de mails dus in bosjes toe.
Wat mij soms stoort, zijn de vele mails die je krijgt bij een online bestelling. Dat kunnen er wel 6 zijn, en als je dat maal 4 (leveringen) doet.
Toen kwam de App
Gelukkig zijn hier apps voor. En één daarvan is de app met de zeer toepasselijke naam 'Parcel'. Wel enkel voor iPhone of Mac, maar Joke heeft gelukkig een iPhone 6. Zo gezegd, zo gedownloaded, en de eerste leveringen worden mooi in de app getoond.

Zijn er ook nadelen?
Een eerste nadeel is misschien dat de gratis versie maar een beperkt aantal leveringen toelaat. Maar soit, iedereen moet zijn boterham verdienen, dus gaan we meteen voor de betalende versie. Deze Premium account kost 3,49 euro per jaar.
En nu?
Joke gebruikt de Parcel App nog altijd, maar niet voor alle zendingen. Waarom? Het blijft wel wat omslachtig om de code te knippen en te plakken in de app (nadien gebeurt alles wel automatisch). Dat zou eenvoudiger moeten kunnen. Of soms is het vandaag bestellen en morgen geleverd, dan neem ik ook niet altijd de moeite.